archiwum
   
Andrzej Kremplewski
Stosowanie środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej przez Służbę Więzienną w świetle przepisów prawa

I. Wprowadzenie

Celem więzienia jest egzekucja przymusu państwowego. Wynika to z samej istoty kary pozbawienia wolności oraz zasady władztwa państwowego [1].

Przymusowi (także państwowemu) w więzieniu zawsze towarzyszyła przemoc i to w swym instytucjonalnym wymiarze [2]. Wynika to z charakteru tej instytucji i to niezależnie od reżimu politycznego w jakim ona funkcjonuje. M. Porowski i A. Rzepliński wskazują, że więzienie zarówno w systemie totalitarnym, autokratycznym i demokratycznym zawsze charakteryzowało się stosowaniem środków przymusu (choć w każdym z tych reżimów rola i zakres stosowania tych środków był różny) [3].

Na marginesie należy dodać, że oponenci idei resocjalizacji podkreślają, że jest ona ściśle związana z przymusem i przez to nieetyczna. Sprzeczność pomiędzy resocjalizacją a przymusem istnieje tym bardziej, że oba rodzaje zabiegów są dokonywane przez tych samych funkcjonariuszy, którzy mają jednocześnie wychowywać i karać [4]. Dlatego być może ustawodawca dostrzegając owe trudności, postanowił w nowym Kodeksie karnym wykonawczym z 1997 r., że jednym z systemów wykonywania kary pozbawienia wolności będzie system "programowanego oddziaływania" (a nie "resocjalizacji") [5].

W więzieniu, tak jak w każdej instytucji totalnej i opartej na przymusie, muszą być przewidziane środki uwzględniające egzekwowanie posłuszeństwa w przypadku gdy osoby izolowane ("podwładni") nie przestrzegają regulaminu lub nie chcą się podporządkować celom instytucji np. chcą dokonać ucieczki. Do środków przeciwdziałających temu, stosowanych przez Służbę Więzienną (dalej: SW) należy zaliczyć:

  • kary dyscyplinarne [6],
  • środki przymusu bezpośredniego,
  • użycie broni.
II. Środki przymusu bezpośredniego i stosowanie broni przez Służbę Więzienną w prawie polskim

Kwerenda rodzimej literatury dotyczącej stosowania środków przymusu i broni palnej przez Służbę Więzienną wskazuje, że jest ona uboga, by nie rzec, że prawie nie istnieje. Obie "Księgi jubileuszowe więziennictwa polskiego" (wydane w 1929 r. oraz w 1988 r.) albo milczą na ten temat, albo zawierają jedynie informacje przyczynkarskie [7]. Także w dostępnych pracach "resortowych" wydanych po 1945 r. nie poruszano tego tematu [8]. Najnowsze opracowanie Biura Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące więziennictwa nie poświęca uwagi stosowaniu broni przez Służbę Więzienną [9]. Powody tej wstrzemięźliwości można wiązać w swoim czasie zapewne z funkcjonowaniem cenzury oraz z utrudnionym dostępem do danych. Dane te stanowiły tajemnicę służbową lub państwową. Poza tym, temat ten w czasie oficjalnie lansowanej ideologii "dalszego udoskonalania systemu resocjalizacji" zakłócałby oczywiście obraz więziennictwa jaki chcieliby postrzegać ówcześni decydenci polityczni.

O tym, że tematyka ta zasługuje na bliższą uwagę, przekonuje tragiczny w skutkach okres buntów więziennych oraz ich tłumienia przez funkcjonariuszy SW w 1989 r. W czasie tamtych protestów zginęło 7 osób, a co najmniej kilkaset zostało pobitych. Sprawy karne, dotyczące pobicia skazanych przeniesionych do innych zakładów zakończyły się umorzeniem, sporadycznie skazaniem lub nie zostały zakończone. Na zakończenie czeka wciąż trwający od 8 lat proces przed Sądem Rejonowym w Człuchowie przeciwko 44 funkcjonariuszom SW z zakładu karnego w Czarnem [10].

W tym stanie rzeczy należy więc pro domo sua, dokonać analizy i oceny przepisów dotyczących stosowania środków przymusu bezpośredniego oraz broni przez SW pod kątem standardów międzynarodowych.

Do 1996 r. stosowanie środków przymusu i broni palnej przez SW regulowały przepisy rangi podustawowej. Przepisy te były zawarte w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 lutego 1975 r. w sprawie dopuszczalności użycia przez funkcjonariuszy Służby Więziennej broni oraz stosowania siły fizycznej i szczególnych środków bezpieczeństwa [11]. Rozporządzenie wydano na podstawie delegacji zawartej w art. 214 Kodeksu karnego wykonawczego z 1969 r.

W dniu 31 sierpnia 1996 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej (dalej: ustawa o SW) [12]. W ślad za tym aktem, dnia 4 grudnia 1996 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 listopada 1996 r. w sprawie szczegółowych warunków stosowania środków przymusu bezpośredniego oraz użycia broni palnej lub psa służbowego przez funkcjonariuszy Służby Więziennej oraz sposobu postępowania w tym zakresie (dalej: rozporządzenie RM) [13].

Ustawa o SW do najważniejszych zadań tej formacji zalicza (obok prowadzenia działalności resocjalizacyjnej oraz wykonywania tymczasowego aresztowania w sposób zabezpieczający prawidłowy tok postępowania karnego) "ochronę społeczeństwa przed sprawcami przestępstw osadzonymi w zakładach i aresztach śledczych" oraz zapewnienie tamże "porządku i bezpieczeństwa" (art. 1 ust. 3 pkt. 4 i 5 ustawy o SW).

Na marginesie warto zwrócić uwagę na interesujące losy umiejscowienia tej problematyki w aktach ustawowych. Pierwotnie kwestie te zostały uregulowane w Projekcie Kodeksu karnego wykonawczego, który wpłynął do Sejmu 18 sierpnia 1995 r. [14] W kwietniu 1996 r. Sejm uchwalił wspomnianą ustawę o SW, która zawierała przepisy dotyczące stosowania środków przymusu oraz użycia broni. Tak więc nowy, uchwalony 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy [15] ostatecznie nie reguluje omawianej problematyki. Pozostanie ona w ustawie o SW. Wydaje się, że z punktu widzenia głównego adresata norm Kodeksu karnego wykonawczego - skazanego - lepsze byłoby jednak umiejscowienie kwestii środków przymusu i użycia broni w samym Kodeksie niż w ustawie o SW.

A) Środki przymusu bezpośredniego

Ustawa o SW upoważnia funkcjonariuszy tej służby podczas pełnienia obowiązków służbowych do stosowania względem osób pozbawionych wolności środków przymusu bezpośredniego. Ustawa wymienia 12 takich środków [16]. W porównaniu do poprzednio obowiązującego stanu prawnego katalog środków uległ zwiększeniu o 5 pozycji (kask ochronny, prowadnice, siatkę obezwładniającą, użycie reflektora olśniewającego oraz użycie pocisków niepenetracyjnych, miotanych z broni palnej, czyli pocisków gumowych).

Środki powyższe mogą być stosowane, jeżeli to konieczne, wyłącznie w celu przeciwdziałania usiłowaniu zamachu na życie lub zdrowie własne albo innej osoby, nawoływaniu do buntu, rażącemu nieposłuszeństwu, groźnemu zakłóceniu spokoju i porządku [17], niszczeniu mienia lub ucieczce osoby pozbawionej wolności [18].

Przed zastosowaniem środka przymusu funkcjonariusz SW zobowiązany jest wezwać osadzonego lub inną osobę do zachowania zgodnego z prawem, a w razie niepodporządkowania się wezwaniu - ostrzec o możliwości zastosowania tego środka (§ 2 ust. 2 rozporządzenia RM).

Ustawa zezwala na zastosowanie określonych środków przymusu także wobec innych osób niż pozbawione wolności "w razie groźnego zakłócenia przez te osoby porządku na terenie jednostek więziennictwa" oraz w przypadkach, gdy dopuszczalne jest użycie broni (określone w art. 20 ustawy o SW). Prawo zakazuje stosowania wobec tych osób umieszczenia w celi izolacyjnej, założenia kasku ochronnego oraz założenia pasów obezwładniających lub kaftana bezpieczeństwa. A contrario, wszystkie pozostałe środki przymusu mogą wobec nich być stosowane.

Wobec kobiet nie wolno stosować petard, pałek służbowych oraz pocisków gumowych. Wobec kobiet ciężarnych lub karmiących nie wolno ponadto stosować także pasów obezwładniających lub kaftana bezpieczeństwa, wodnych oraz chemicznych środków obezwładniających, siatki obezwładniającej i reflektora olśniewającego.

Art. 19 ust. 5 ustawy o SW zezwala, aby w uzasadnionych przypadkach w czasie konwojowania lub doprowadzania osoby pozbawionej wolności zastosować kajdany, pas obezwładniający lub prowadnice w celu zapobieżenia ucieczce lub czynnej agresywności tej osoby. Wydaje się, że jednym z owych "uzasadnionych przypadków" jest konwojowanie skazanego niebezpiecznego [19]. Odpowiednie zarządzenie regulujące sposób postępowania z tą kategorią skazanych nakazuje konwojować skazanych niebezpiecznych przy zachowaniu wzmożonych środków bezpieczeństwa [20].

Rozporządzenie RM zezwala na jednoczesne zastosowanie "w razie uzasadnionej potrzeby" kilku środków przymusu bezpośredniego (§ 2 ust 2). Stwierdzenie takie powinno być zawarte jednak w ustawie, a nie w akcie niższej rangi. Regulacja ta powoduje paradoksalną sytuację, że materia przynależna ustawie (ingerencja przedstawiciela państwa w prawo obywatela do nietykalności cielesnej) jest rozszerzona przez przepisy aktu niższej rangi.

Rozporządzenie RM precyzyjnie określa kto i w jakich sytuacjach decyduje o zastosowaniu środka przymusu. Generalną zasadą jest to, że decyzję podejmuje kierownik jednostki lub osoba go zastępująca. Funkcjonariusz SW może natomiast samodzielnie decydować o zastosowaniu środków przymusu bezpośredniego w przypadku usiłowania zamachu na życie ludzkie, usiłowania ucieczki przez osadzonego, a także w pościgu za osadzonym lub inną osobą.

Osoby, wobec których zastosowano środek przymusu poddaje się badaniu lekarskiemu, o ile to jest możliwe w czasie stosowania środka, a także po zaprzestaniu jego stosowania. Jeśli osoba ta nie jest skazanym, badania lekarskiego dokonuje się po wyrażeniu przez nią zgody, chyba, że grozi jej utrata życia lub nie jest w stanie ona wyrazić swojej woli.

Rozporządzenie RM milczy na temat czasu trwania stosowania środków przymusu bezpośredniego. Nie sprecyzowano limitu czasowego trwania poszczególnego środka. Ustawa o SW zakazuje jedynie stosowania środków przymusu dłużej niż wymaga tego potrzeba (art. 19 ust. 6 ustawy o SW). Tym niemniej, rozporządzenie RM zobowiązuje lekarza, w przypadku stosowania umieszczenia w celi zabezpieczającej, założenia kasku ochronnego, kajdan lub prowadnic oraz pasów obezwładniających lub kaftana bezpieczeństwa przez okres powyżej 24 godzin do przedstawienia po badaniu opinii co do możliwości dalszego stosowania tych środków. Ponadto dowódca zmiany w danym zakładzie zobowiązany jest do oceniania w odstępach czasu nie przekraczających dwóch godzin czy nadal konieczne jest stosowanie tych środków. Osadzony, wobec którego zastosowano powyższe środki, podlega ponadto kontroli funkcjonariusza pełniącego służbę w oddziale nie rzadziej niż co godzinę. Jeśli natomiast miało miejsce usiłowanie zamachu na własne życie, zachowanie osadzonego kontroluje się nie rzadziej niż co 15 minut [21].

Z zastosowania środka przymusu sporządza się protokół. Sporządza go funkcjonariusz dowodzący czynnościami związanymi z zastosowaniem środka przymusu bezpośredniego (protokołu nie sporządza się w przypadku stosowania środków w czasie konwojowania lub doprowadzania więźnia). Oprócz lekarza dokonującego badań, protokół podpisuje także kierownik jednostki po przeprowadzeniu rozmowy z osadzonym, wobec którego zastosowano środki przymusu.

Według informacji, którą uzyskałem w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, nie prowadzi się centralnej ewidencji przypadków stosowania przymusu bezpośredniego [22]. Nie jest więc możliwe podanie danych statystycznych - wymagałoby to zebrania danych z wszystkich jednostek penitencjarnych w Polsce.

B) Stosowanie broni palnej

Jeżeli powyżej omówione środki przymusu bezpośredniego są niewystarczające lub ich użycie ze względu na okoliczności danego zdarzenia nie jest możliwe, funkcjonariusz SW ma prawo użycia broni palnej [23] (lub psa służbowego) wyłącznie:

  1. w celu odparcia bezpośredniego zamachu na życie, zdrowie lub wolność funkcjonariusza albo innej osoby oraz w celu przeciwdziałania czynnościom zmierzającym bezpośrednio do takiego zamachu,
  2. przeciwko osobie nie podporządkowującej się wezwaniu do natychmiastowego porzucenia broni palnej lub innego niebezpiecznego narzędzia, których użycie zagrozić może życiu lub zdrowiu funkcjonariusza albo innej osoby,
  3. przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń palną funkcjonariuszowi lub innej osobie uprawnionej do posiadania broni palnej,
  4. w celu odparcia niebezpiecznego, bezpośredniego zamachu na obiekty zakładu karnego lub aresztu śledczego,
  5. w celu udaremnienia ucieczki osoby pozbawionej wolności z zakładu karnego zamkniętego lub aresztu śledczego [24],
  6. w celu odparcia bezpośredniego zamachu na konwój ochraniający osoby, broń palną, amunicję, dokumenty zawierające wiadomości stanowiące tajemnicę państwową, pieniądze lub inne przedmioty wartościowe,
  7. w celu udaremnienia ucieczki konwojowanej lub dozorowanej osoby pozbawionej wolności, jeśli:
    a) pozbawienie wolności nastąpiło w związku z podejrzeniem lub stwierdzeniem popełnienia przestępstw: zabójstwa, rozboju, kradzieży rozbójniczej, wymuszenia rozbójniczego, umyślnego ciężkiego uszkodzenia ciała, zgwałcenia ze szczególnym okrucieństwem, podpalenia lub umyślnego sprowadzenia w inny sposób niebezpieczeństwa powszechnego dla życia lub zdrowia, lub
    b) istnieje uzasadnione podejrzenie, że osoba pozbawiona wolności może użyć broni palnej, materiałów wybuchowych lub innego niebezpiecznego narzędzia,
  8. w pościgu za osobą, wobec której użycie broni było dopuszczalne w przypadkach określonych w pkt. 1-3 oraz 5-7 (art. 20 ustawy o SW).
Katalog powyższych okoliczności jest w wielu punktach tożsamy z katalogiem przewidzianym w art. 17 ust. 1 ustawy o Policji [25]. Wydaje się, że ten słuszny z legislacyjnego punktu widzenia zabieg napotyka na kilka trudności w odniesieniu do stosowania broni przez SW.

Katalog jest zbyt szeroko zakreślony w świetle zasady 9 oraz 16 Podstawowych Zasad Użycia Siły oraz Broni Palnej przez Funkcjonariuszy Porządku Prawnego ONZ (Basic Principles on the Use of Force and Firearms by Law Enforcement Officials) z 1990 r. (dalej: Zasady) [26]. Analiza art. 20 ustawy o SW w świetle Zasad rodzi pytanie o zasadność użycia broni w celu odparcia zamachu na obiekty zakładu karnego lub aresztu śledczego (art. 20 pkt. 4 ustawy o SW) [27] oraz w przypadkach zamachu na konwój ochraniający broń palną, amunicję itd. (art. 20 pkt. 6 ustawy o SW). Ta ostatnia sytuacja niekoniecznie musi powodować zagrożenie dla życia, ponadto Zasady dopuszczają użycie broni jedynie, gdy jest to całkowicie nieuniknione w celu ochrony życia [28]. Wreszcie w świetle przytoczonych Zasad także użycie broni w pościgu (art. 20 pkt. 8 ustawy o SW), w sytuacji gdy nie istnieje zagrożenie dla życia ludzkiego też wydaje się nie spełniać zaleceń Zasad.

Trudności praktyczne zrodził też zapis pkt. 7 art. 20 ustawy o SW. Ustawodawca dokonał tam bowiem podziału pozbawionych wolności na tych, którzy popełnili wymienione w pkt. 7 lit. a przestępstwa (tudzież istnieją wobec nich opisane w pkt 7 lit. b podejrzenia) oraz na pozostałych - nie spełniających tych warunków. W związku z tym ustawa wymusiła na Służbie Więziennej podczas przenoszenia więźniów podział na konwoje, w których są skazani wobec których wolno użyć broni na podstawie art. 20 pkt. 7 ustawy oraz na pozostałe konwoje (wobec których możliwość ta, przynajmniej z art. 20 pkt. 7, nie istnieje).

Zarówno w przypadku środków przymusu bezpośredniego, jak i użycia broni palnej stosowanie ich powinno być odpowiednie do stopnia zagrożenia, następować po uprzednim ostrzeżeniu o ich użyciu i w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, względem której je zastosowano. Środki te wreszcie nie mogą zmierzać do pozbawienia życia tej osoby, a także narażać na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia innych osób.

Obowiązujące prawo uwzględnia zasadę periculum in mora. Ostrzeżenia nie stosuje się jeżeli zwłoka w stosowaniu środka przymusu lub broni palnej grozi bezpośrednim niebezpieczeństwem dla życia funkcjonariusza lub innej osoby, lub dokonaniem działań, o których mowa w art. 20 pkt 1-3 i 6 ustawy o SW.

Prawo nakazuje funkcjonariuszowi, który zdecydował o użyciu broni, postępować ze szczególną rozwagą, traktując broń palną jako ostateczny środek działania (§ 27 ust. 1 rozporządzenia RM).

Rozporządzenie RM przewiduje dość formalny tok postępowania w czasie i po użyciu broni. O ile nie występuje periculum in mora (określone w art. 21 ust. 2 ustawy o SW) funkcjonariusz po wezwaniu do zachowania zgodnego z prawem (np. porzucenia broni, niebezpiecznego narzędzia, zaniechania ucieczki), w wypadku niepodporządkowania się osoby wzywanej, musi uprzedzić o możliwości użycia broni. Gdy nadal jest to bezskuteczne, obowiązany jest on do oddania strzału ostrzegawczego. Dopiero po tych czynnościach można użyć broni palnej. Zgodnie z literą prawa polega ono "na oddaniu strzału do osadzonego lub innej osoby" (§ 28 ust. 1 rozporządzenia RM).

Jeśli na skutek użycia broni palnej (odpowiednio także środków przymusu oraz psa służbowego) nastąpiło zranienie człowieka, funkcjonariusz jest zobowiązany do udzielenia pierwszej pomocy oraz do spowodowania udzielenia pomocy lekarskiej (§ 29 ust. 1 rozporządzenia RM). Ponadto funkcjonariusz ten, w przypadku zranienia lub śmierci osoby na skutek użycia broni, ma obowiązek natychmiastowego powiadomienia kierownika jednostki. Ten z kolei obowiązany jest powiadomić o tym fakcie odpowiedniego prokuratora. Niezależnie od tego postępowania, kierownik jednostki wszczyna postępowanie wyjaśniające (§ 29 ust. 2 rozporządzenia RM).

Podobnie jak przy zastosowaniu środków przymusu, funkcjonariusz który oddał strzał ostrzegawczy oraz użył broni, sporządza odpowiedni protokół [29].

Jak często więziennicy stosują broń w praktyce ? Zgodnie z informacją Centralnego Zarządu Służby Więziennej w okresie od 1 stycznia 1995 r. do 31 maja 1997 r. funkcjonariusze czterokrotnie użyli broni (nowe przepisy obowiązują od września 1996 r.). Były to następujące przypadki:

  1. w dniu 12 grudnia 1995 r. w ZK w Dębicy, w pościgu za dwoma zbiegłymi skazanymi z zatrudnienia poza terenem zakładu funkcjonariusz SW wystrzelił 1 szt. amunicji z broni krótkiej; (skazani zostali zatrzymani, nie odnieśli oni obrażeń);
  2. w dniu 13 stycznia 1997 r. w AŚ w Płońsku, w pościgu za skazanym zbiegłym z zatrudnienia poza terenem aresztu funkcjonariusz SW wystrzelił 2 szt. amunicji z broni krótkiej (skazany został zraniony i zatrzymany);
  3. w dniu 1 lutego 1997 r. w AŚ w Starogardzie Gdańskim, z wieżyczki ochronnej do dwóch osadzonych uciekających z terenu aresztu funkcjonariusz SW wystrzelił 4 szt. amunicji z broni długiej (jeden osadzony został zatrzymany, drugi zbiegł; obaj nie odnieśli oni obrażeń);
  4. w dniu 9 kwietnia 1997 r. w ZK nr 2 w Łodzi z wieżyczki ochronnej do skazanego uciekającego z terenu zakładu funkcjonariusz SW wystrzelił 1 szt. amunicji z broni długiej (skazany został zatrzymany, nie odniósł on obrażeń).
Ponadto dwukrotnie w tym samym czasie zostały użyte przez funkcjonariuszy SW pociski gumowe wobec skazanych uciekających z zakładów półotwartych:
  1. w dniu 26 września 1996 r. w ZK w Wojkowicach z wieżyczki ochronnej do skazanego uciekającego z terenu zakładu (z broni długiej, 2 naboje, skazany nie odniósł obrażeń i został zatrzymany);
  2. w dniu 13 lutego 1997 r. w ZK w Gorzowie Wielkopolskim z wieżyczki ochronnej do czterech skazanych uciekających z terenu zakładu (z broni długiej, 5 szt. nabojów). Czterej skazani zbiegli, nie odnieśli oni obrażeń [30].
W wyniku przeprowadzonych postępowań, dotyczących użycia broni w opisanych wyżej przypadkach, wszczętych przez kierowników jednostek, nie stwierdzono, aby funkcjonariusze SW użyli broni bezpodstawnie i niezgodnie z prawem. Podobne ustalenia wynikały z postępowań przeprowadzonych w tych sprawach przez prokuratorów.

Z informacji tych wynika, że rzadko istniała konieczność użycia broni przez SW względem osadzonych [31]. Przytoczone informacje uprawniają jedynie do ograniczonych (nawzajem nie wykluczających się) wniosków: że SW dostatecznie dobrze wykonuje swoje obowiązki polegające na izolowaniu populacji więziennej (bo rzadko zachodzą sytuacje wymagające użycia broni) oraz, że ostateczny środek jakim jest użycie broni palnej przez SW, posiada swoją moc oddziaływania wobec osadzonych. Nie wynika z tego wprost wniosek o świadomości funkcjonariuszy SW co do faktu, że stosowanie broni jest środkiem absolutnie ostatecznym i że może być ona stosowana tylko w przypadkach bezwzględnie koniecznych. Znamienne jest tu sformułowanie przytoczonych wyżej Zasad: Funkcjonariusze porządku prawnego nie używają broni palnej...

III. Standardy międzynarodowe a środki przymusu bezpośredniego i użycie broni przez Służbę Więzienną

W świetle powyższych przepisów należy zastanowić się nad odpowiedzią na pytanie czy przepisy o stosowaniu środków przymusu i broni są zgodne z wzorcami międzynarodowymi. Do tych podstawowych aktów zaliczam Wzorcowe Reguły Minimum Postępowania z Więźniami (Standard Minimum Rules for the Treatment of Prisoners) z 1955 r. [32] oraz Europejskie Reguły Więzienne (European Prison Rules) z 1987 r. [33] Oba akty prawne należą do kategorii tzw. miękkiego prawa międzynarodowego (jest to bowiem odpowiednio rezolucja Rady Społeczno-Gospodarczej ONZ oraz zalecenie dla państw członkowskich Rady Europy) [34]. Niezależnie od ich usytuowania w hierarchii źródeł prawa międzynarodowego, rola ich jest duża, zarówno na szczeblu powszechnym, jak i europejskim. Wynika to z faktu, że państwa chcą być postrzegane przez społeczność międzynarodową jako respektujące prawa więźnia i przynależeć do rodziny państw cywilizowanych, w których nie narusza się podstawowych praw człowieka.

Wzorcowe Reguły Minimum opisują kwestie środków przymusu w regułach 33 i 34. Zakazują one stosowania kajdanek ręcznych, łańcucha, kajdan i kaftana bezpieczeństwa jako kary. Łańcuchów i kajdan nie należy wykorzystywać jako środków przymusu. Inne środki przymusu mogą być użyte tylko:

  1. jako środek ostrożności przeciwko ucieczce w czasie transportu, z tym zastrzeżeniem, że zdejmuje się je, gdy więzień staje przed sądem lub organem administracji;
  2. ze względów medycznych - na zarządzenie lekarza;
  3. na polecenie dyrektora, o ile zawiodą inne metody kontroli, w celu zapobieżenia zadaniu przez więźnia obrażeń sobie lub innym albo uszkodzeniu mienia; w takich przypadkach dyrektor zasięga niezwłocznie porady lekarza oraz zawiadamia zwierzchni organ administracji.
Wzory i sposoby użycia środków przymusu winien określić centralny organ administracji więziennej. Środki takie nie powinny być stosowane dłużej niż jest to ściśle niezbędne.

Reguły Minimum zakazują personelowi używania siły fizycznej wobec więźniów z wyjątkiem obrony koniecznej lub przypadków czynnego lub biernego oporu w celu przywrócenia porządku zgodnego z ustawą i regulaminem. Użycie siły powinno następować w stopniu nie większym niż to ściśle konieczne, fakt użycia siły winien być zameldowany dyrektorowi. Personel winien odbyć specjalne szkolenie w zakresie opanowywania więźniów agresywnych.

Reguły Minimum dość wstrzemięźliwie wypowiadają się na temat broni w więzieniu. Stanowią one tylko, że poza specjalnymi okolicznościami, personel pracujący w bezpośrednim kontakcie z więźniami nie może być uzbrojony; w żadnym wypadku personel nie powinien być wyposażony w broń bez odpowiedniego przeszkolenia (reguła 54) [35].

Europejskie Reguły Więzienne zawierają w zasadzie dwie bardzo podobne reguły do wyżej omówionych (są to odpowiednio reguły 39 i 63). Idą one jednak zdecydowanie dalej w dwóch kwestiach:

  • zabraniają stosowania łańcuchów i kajdan (zezwalają na stosowanie kajdanek ręcznych, kaftana bezpieczeństwa oraz innych środków ograniczających swobodę ruchu w sytuacjach jakie opisano w regule 33 Reguł Minimalnych ONZ),
  • nakazują, aby wzory i sposoby użycia środków przymusu określała ustawa lub regulamin (reguła 40).
IV. Dyskusja

Polskie przepisy odbiegają od standardu reguł 39 i 40 Europejskich Reguł Więziennych. Prawo polskie dopuszcza bowiem stosowanie kajdan (także i wobec osób nie będących więźniami) [36]. Ani ustawa o SW, ani rozporządzenie RM, jak i też obecne regulaminy wykonywania kary pozbawienia wolności oraz tymczasowego aresztowania nie zawierają wzorów środków przymusu. Wzory te powinny być umieszczone w którymś z tych aktów.

Przeglądu wymaga także katalog okoliczności uprawniających SW do stosowania broni (art. 20 ustawy o SW) pod kątem ich zgodności z zasadami 9 i 16 "Podstawowych Zasad Użycia Siły oraz Broni Palnej przez Funkcjonariuszy Porządku Prawnego ONZ". W świetle tych Zasad katalog ten jest zbyt szeroko zakreślony.

Uściślenia wymagają (choćby w drodze przepisów wewnętrznych, bo ustawa o SW nie zawiera w tym względzie delegacji dla Ministra Sprawiedliwości) takie terminy ustawowe jak "bunt", "rażące nieposłuszeństwo" oraz "groźne zakłócenie spokoju i porządku". Sytuację poprawi być może przygotowywany przez SW podręcznik dotyczący stosowania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej.

Dopiero po odpowiednim uwzględnieniu powyższych zaleceń przepisy polskie będzie można uznać za zgodne w tym zakresie z zaleceniami międzynarodowymi. Jednak podstawowym warunkiem zgodnego z prawem stosowania środków przymusu i broni jest obok dobrze napisanego prawa, odpowiedni stopień wyszkolenia, zarówno teoretycznego, jak i praktycznego funkcjonariuszy SW.

Przypisy:

1 W nawiązaniu do koncepcji autorstwa N. Christie o konflikcie zawłaszczonym przez państwo (przedstawionej w artykule Conflict as a Property w "British Journal of Criminology" 1977, vol. 17, No 1, s. 1-15) obserwuje się jednak w Polsce powolną rezygnację państwa z monopolu na rozwiązywanie konfliktów prawnokarnych - mam tu na myśli pierwsze programy mediacyjne dla nieletnich przestępców, programy terapii dla alkoholików w więzieniach, uwzględniające elementy pojednania się z rodziną i/lub ofiarą oraz przede wszystkim, działalność niewielu jeszcze, organizacji pozarządowych pracujących w dziedzinie zapobiegania przestępczości. [powrót do tekstu]

2 M. Porowski: Tortury więzienne. (W:) Przymus w społeczeństwie. Praca zbior. pod red. A. Kojdera. Warszawa: UW 1989, s. 181-184; La violenza nelle sue implicazioni penitenziarie. Seminario di Studi, Messina 12-17 dicembre 1977. Messina: Centro Internazionale di Ricerche e Studi Sociologici, Penali e Penitenziari 1978, passim; J. A. Inciardi: Criminal Justice. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich 1987, s. 585-620. [powrót do tekstu]

3 M. Porowski, A. Rzepliński: Więzienie w systemie instytucjonalno-prawnym państwa. "Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW" 1989, T. 11, s. 143, 146 i 154. [powrót do tekstu]

4 Taki pogląd wyraziła m. in. M. Q. Warren: Correctional Treatment and Coercion: the Differential Effectivness Perspective. (W:) Criminal Justice Studies: Their Transdisciplinary Nature. Ed. G. E. Misner. Saint Louis: T.C.V. Mosby Company 1981, s. 305.

Klasycznym przykładem konfliktu ról jest nakaz opiniowania przez lekarza więziennego stanu zdrowia więźnia pod kątem możliwości odbywania przez niego kary dyscyplinarnej. Natomiast Zasady etyki lekarskiej ONZ z 1982 r. odnoszące się do personelu medycznego, w szczególności lekarzy, dla ochrony więźniów i aresztowanych przed torturami innym okrutnym, nieludzkim lub poniżającym postępowaniem lub karaniem zakazują udziału lekarza w jakimkolwiek postępowaniu ograniczającym więźnia lub aresztowanego, o ile nie były one niezbędne dla ochrony zdrowia lub bezpieczeństwa lub nie miały na celu wyłącznie oceny stanu jego zdrowia. Por. Zasady etyki lekarskiej. "Przegląd Więziennictwa Polskiego" 1992, nr 2-3, s. 154 oraz Making Standards Work. An International Handbook on Good Prison Practice. The Hague: Penal Reform International 1995, s. 52. [powrót do tekstu]

5 Art. 81 ustawy z dnia 6 kwietnia 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557). Kodeks wspomina jednak o "prowadzeniu działalności resocjalizacyjnej" (art. 38 § 2), "postępach skazanego w resocjalizacji" (art. 76 § 1), "kierunkach pracy resocjalizacyjnej" (art. 78 § 2) oraz o "szczególnych względach resocjalizacyjnych" (art. 86), co wydaje się przeczyć powyższej tezie, a w konsekwencji stawia znak równości między "programowanym oddziaływaniem" a resocjalizacją. [powrót do tekstu]

6 Katalog ich zawiera art. 56 § 3 Kodeksu karnego wykonawczego z 1969 r. (Dz. U. Nr 13, poz. 98 z późn. zm.), § 66 rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 maja 1989 r. w sprawie regulaminu wykonywania kary pozbawienia wolności (Dz. U. Nr 31, poz. 166 z późn. zm.) oraz § 41 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 1989 r. w sprawie regulaminu wykonywania tymczasowego aresztowania (Dz. U. Nr 31, poz. 167 z późn. zm.). W Kodeksie karnym wykonawczym z 6 czerwca 1997 r. katalog kar dyscyplinarnych pomieszczono w art. 143 § 1. Kary te pozostają poza zakresem tematycznym niniejszego opracowania. [powrót do tekstu]

7 Przedwojenna "Księga jubileuszowa więziennictwa polskiego" zawiera wzmiankę o okolicznościach użycia broni przez funkcjonariusza więziennego (zob. H. Wapniarski: Regulamin życia więziennego, ibid., s. 82-83) oraz dokładniejsze omówienie przepisów rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z 7 marca 1928 r. w sprawie organizacji więziennictwa - Dz. U. Nr 29, poz. 272 - (por. W. Makowski: Zasady nowej organizacji więziennictwa w świetle nowoczesnych postulatów nauk penitencjarnych, ibid., s. 214-215). [powrót do tekstu]

8 Tak jest np. w przypadku publikacji w założeniu podsumowującej więziennictwo okresu PRL - Rozwój penitencjarystyki w PRL. Wybrane problemy. Pod. red. P. Wierzbickiego. Warszawa: Wydaw. Prawnicze - CZZK/IBPS 1988. [powrót do tekstu]

9 Stan i węzłowe problemy polskiego więziennictwa. Cz. I. "Biuletyn RPO - Materiały" 1995, nr 28 oraz Stan i węzłowe problemy polskiego więziennictwa. Cz. II. "Biuletyn RPO - Materiały" 1997, nr 32 (R. Musidłowski omawia w pierwszej części cyt. wydawnictwa stosowanie siły fizycznej i szczególnych środków bezpieczeństwa wg poprzednio obowiązującego stanu prawnego; zob. tegoż Postępowanie z osobami pozbawionymi wolności, s. 62-68). [powrót do tekstu]

10 R. Musidłowski: Zbiorowe wystąpienia osób pozbawionych wolności w latach osiemdziesiątych. (W:) Stan i węzłowe problemy.... Cz. II, op. cit., s. 265. Zob także A. Rzepliński: Położenie prawne więźniów lat dziewięćdziesiątych. Uwagi obserwatora. "Biuletyn Polskiego Towarzystwa Kryminologicznego im. prof. S. Batawii" 1993, nr 2, s. 9-10.

Co do przebiegu i skutków buntów zob. Informacje o wynikach wstępnego badania zarzutów bicia recydywistów po stłumieniu buntów w zakładach karnych. "Biuletyn RPO - Materiały" 1990, nr 6, s. 116-128; J. Stańczyk: Zagrożenie i likwidacja aktów terroru w województwie szczecińskim w latach 1984-1991 - uwagi praktyczne. (W:) Terroryzm. Aspekty prawno-międzynarodowe, kryminalistyczne i policyjne. Pod red. K. Sławika. Poznań 1993, s. 57 i 61-62 oraz K. Kilijanek: Ścieżki zdrowia. Buntów można było uniknąć. "Prawo i Życie" 1990, nr 6, s. 4. [powrót do tekstu]

11 Dz. U. Nr 6, poz. 34. Prawo dopuszczało możliwość zastosowania szczególnych środków bezpieczeństwa w razie konieczności w przypadkach targnięcia się skazanego na życie lub zdrowie własne albo innej osoby, nawoływania do buntu lub zbiorowej ucieczki, groźnego nieposłuszeństwa, groźnego zakłócenia spokoju i porządku oraz gwałtownego niszczenia mienia. Szczególnymi środkami bezpieczeństwa były: umieszczenie w celi zabezpieczającej, założenie kajdan, założenie kaftana bezpieczeństwa lub pasa obezwładniającego, użycie strumienia wody pod ciśnieniem lub petard oraz użycie pałek gumowych (§ 7 ust. 1 rozporządzenia z 1975 r.).

W latach siedemdziesiątych środki te wykorzystywano do stosowania różnego rodzaju nieformalnych kar wobec niesubordynacji więźnia. Jednym ze sposobów było np. zapięcie w trzyczęściowy pas obezwładniający na wiele godzin. Powodowało to trudności w oddychaniu oraz wielogodzinną atrofię mięśni kończyn i było postrzegane przez skazanych jako tortura. Prawo nakazywało sporządzenie protokołu z użycia środka bezpieczeństwa, niemniej jednak przy braku zewnętrznej kontroli więzień oraz ich izolacji od otoczenia społecznego i fasadowości instytucji sędziego penitencjarnego sprzyjało to ewidentnym nadużyciom tych środków. P. Moczydłowski, A. Rzepliński: Protesty zbiorowe w zakładach karnych w Polsce. Warszawa: Wydaw. KOS 1986, s. 40. "Środki" takie stosowane były także w latach 1980-89. [powrót do tekstu]

12 Dz. U. Nr 61 poz. 283, zm. Dz. U. z 1996 r., Nr 106, poz. 496. [powrót do tekstu]

13 Dz. U. Nr 136, poz. 637. [powrót do tekstu]

14 Projekt Kodeksu karnego wykonawczego. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, II kadencja, druk nr 1278, s. 53-56 oraz s. 42-43 Uzasadnienia. [powrót do tekstu]

15 Z mocą obowiązującą od 1 stycznia 1998 r. [powrót do tekstu]

16 Są to następujące środki: 1) użycie siły fizycznej, 2) umieszczenie w celi zabezpieczającej, 3) założenie kasku ochronnego, 4) założenie kajdan lub prowadnic, 5) założenie pasów obezwładniających lub kaftana bezpieczeństwa, 6) użycie wodnych środków obezwładniających, 7) użycie siatki obezwładniającej, 8) użycie chemicznych środków obezwładniających, 9) użycie reflektora olśniewającego, 10) użycie petard, 11) użycie pałek służbowych, 12) użycie pocisków niepenetracyjnych, miotanych z broni palnej (art. 19 ust. 1 ustawy o SW).

Rozporządzenie RM z kolei względnie szczegółowo opisuje techniczny sposób stosowania każdego z powyższych środków np. używając siły fizycznej nie należy zadawać uderzeń, chyba, że funkcjonariusz działa w celu odparcia zamachu na życie lub zdrowie ludzkie albo mienie, a także w celu przeciwdziałania ucieczce osadzonego. [powrót do tekstu]

17 Według informacji Centralnego Zarządu Służby Więziennej (z października 1997) nie istnieją jeszcze formalne definicje pojęcia buntu, rażącego nieposłuszeństwa, groźnego zakłócenia spokoju i porządku zawarte w przepisach wewnętrznych więziennictwa (w Centralnym Ośrodku Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu trwają obecnie prace nad podręcznikiem dla funkcjonariuszy SW stanowiącym komentarz do przepisów o stosowaniu środków przymusu bezpośredniego i użyciu broni). Istnieją jednak "robocze" definicje tych pojęć opracowane na użytek praktyki, które niżej podaję.

Bunt oznacza przejęcie kontroli nad jednostką więzienną lub jej częścią przez osadzonych przy użyciu przemocy i poprzez wyparcie funkcjonariuszy SW. Jest to np. zajęcie pawilonu, oddziału, dachu. (Podobnie definiują bunt P. Moczydłowski i A. Rzepliński: "Jest to zdarzenie, w czasie którego skazani występują czynnie przeciw władzom więziennym, przejmując kontrolę nad częścią lub całością zakładu karnego, dopuszczając się niszczenia jego mienia". P. Moczydłowski, A. Rzepliński: op. cit., s. 2).

Rażące nieposłuszeństwo oznacza sprzeciw skazanego, który nie chce się poddać określonym poleceniom i biernie demonstruje swoje nieposłuszeństwo, w obecności innych skazanych.Podważa on w ten sposób autorytet tego, kto wydał polecenie.

Groźne zakłócenie porządku i spokoju - w odróżnieniu do rażącego nieposłuszeństwa jest to działanie celowe (podkr. A. K.) pojedynczego lub kilku osadzonych. Wyraża się ono w formie publicznego, czynnego, prowokacyjnego zachowania lub naruszenia przepisów, które może być obserwowane przez innych osadzonych i istnieje ryzyko, że mogą oni przyłączyć się do tego działania lub podjąć własne. Działanie to musi być czynne np. w formie podburzającego okrzyku, uderzania taboretem w drzwi celi. [powrót do tekstu]

18 Odnośnie pojęcia niszczenia mienia należy rozumieć przez to celowe uszkadzanie mienia innych osób oraz mienia więziennego (np. sprzętu kwaterunkowego). Odnośnie ucieczki należy przyjąć (za art. 242 § 1 K.k. z 1997 r.), że oznacza ona samouwolnienie się osoby pozbawionej wolności na podstawie orzeczenia sądu lub prawnego nakazu wydanego przez inny organ państwowy. (Ustawodawca spenalizował także tzw. niepowrót z przepustki oraz z przerwy przez skazanego po co najmniej 3 dniach od wyznaczonego terminu i bez usprawiedliwienia, przewidując maksymalnie karę pozbawienia wolności do roku - por. § 2 i 3 art. 242 K.k. z 1997 r. Czyny te do 31 grudnia 1997 r. podlegały sankcjom dyscyplinarnym). [powrót do tekstu]

19 Status tej osoby określają odpowiednio § 1211 - § 1213 regulaminu wykonywania kary pozbawienia wolności oraz § 481-§ 483 regulaminu wykonywania tymczasowego aresztowania. Zob. także J. de Michelis: Osadzeni niebezpieczni. (W:) Stan i węzłowe problemy..., Cz. II, op. cit., s. 142 i n. oraz A. Kremplewski: Zmiany w przepisach dotyczących więźniów "niebezpiecznych". (W:) Materiały z konferencji "Wina-kara-nadzieja-przemiana". Kalisz 25-27 września 1996 r. Pod. red. J. Szałańskiego (w druku). [powrót do tekstu]

20 Por. § 16 ust. 1 zarządzenia Nr/96/CZZK Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 kwietnia 1996 r. w sprawie postępowania ze skazanymi i tymczasowo aresztowanymi niebezpiecznymi (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 3, poz. 13). Poprzednio obowiązujące przepisy (nie publikowane "Wytyczne w sprawie postępowania ze skazanymi i tymczasowo aresztowanymi niebezpiecznymi dla porządku i bezpieczeństwa w zakładach karnych i aresztach śledczych" z 1978 r.) nakazywały skazanym przejawiającym skłonności do ucieczki lub agresywnych wystąpień założenie na czas konwojowania kajdanek. W. Gromadzki: Konwojowanie osadzonych. Kalisz: Wydaw. COSSW w Kaliszu 1993, s. 99. [powrót do tekstu]

21 Załącznik nr 1 do rozporządzenia RM (wzór protokołu zastosowania środków przymusu bezpośredniego względem osadzonego) zawiera odpowiednią tabelę ułatwiającą taką kontrolę oraz umożliwia skrócony (zakodowany) opis zachowania się osadzonego. [powrót do tekstu]

22 Pismo Dyrektora CZSW NO-629/97 z 12 czerwca 1997 r. - kopia w moim posiadaniu. [powrót do tekstu]

23 Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 sierpnia 1996 r. w sprawie uzbrojenia Służby Więziennej (Dz. Urz. Min. Spraw. Nr 5, poz. 29) stanowi, że uzbrojenie SW obejmuje m. in. broń strzelecką, w skład której wchodzi broń bojowa (karabiny, karabinki, pistolety maszynowe, pistolety i rewolwery), specjalna (strzelby powtarzalne, pistolety sygnałowe, pistolety i rewolwery gazowe oraz wyrzutnie środków obezwładniających i pocisków specjalnych) i szkoleniowa (sportowa, pneumatyczna, szkolna, treningowa). Zarządzenie nie precyzuje jednak poszczególnych typów broni. [powrót do tekstu]

24 Wynika z tego, a contrario, że na terenie zakładu półotwartego oraz otwartego nie wolno użyć broni palnej w celu udaremnienia ucieczki. Należy dodać, że § 28 ust. 3 rozporządzenia RM zezwala na użycie broni w zakładzie zamkniętym lub w areszcie śledczym w przypadku ucieczki skazanego dopiero po jego wkroczeniu na pas ochronny. [powrót do tekstu]

25 Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr. 30, poz. 179; ze zm.). [powrót do tekstu]

26 Zasada 9: "Funkcjonariusze porządku prawnego nie używają broni palnej w stosunku do osób, z wyjątkiem samoobrony bądź obrony innych przed poważną groźbą śmierci lub ciężkiego uszkodzenia ciała, zapobieżenia popełnieniu szczególnie niebezpiecznego przestępstwa stanowiącego poważne zagrożenie dla życia, zatrzymania osoby stwarzającej takie niebezpieczeństwo i stawiającej opór tym funkcjonariuszom, a także zapobieżenia ucieczce takiej osoby, lecz tylko wtedy, gdy łagodniejsze środki okazały się nieskuteczne do osiągnięcia celów czynności służbowej. W każdym razie świadome użycie śmiercionośnej broni może być podjęte jedynie wtedy, gdy jest to całkowicie nieuniknione w celu ochrony życia".

Zasada 16: "Funkcjonariusze porządku prawnego w kontaktach z osobami zatrzymanymi lub tymczasowo aresztowanymi nie używają broni palnej, z wyjątkiem samoobrony bądź obrony innych przed bezpośrednim narażeniem na śmierć lub ciężkie uszkodzenie ciała, bądź gdy jest to całkowicie konieczne do zapobieżenia ucieczce osoby zatrzymanej lub aresztowanej, stwarzającej niebezpieczeństwo, o którym mowa w zasadzie 9". Podstawowe Zasady Użycia... (W:) Prawa człowieka a policja. Wybór dokumentów Rady Europy i ONZ. Pod red. A. Rzeplińskiego. Legionowo: CSP 1992, s. 81 i 83. [powrót do tekstu]

27 O ile zamach ten nie ma na celu popełnienia przestępstwa poważnie zagrażającego życiu. [powrót do tekstu]

28 Jeszcze dalej idzie standard przewidziany w art. 2 ust. 2 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności chroniący prawo do życia. Przewiduje on m. in. że pozbawienie życia nie będzie uznane za sprzeczne z tym artykułem, jeżeli nastąpiło ono w wyniku bezwzględnie koniecznego (podkr. A. K.) użycia siły: a) w obronie jakiejkolwiek osoby przed bezprawną przemocą; b) w celu wykonania zgodnego z prawem zatrzymania lub uniemożliwienia ucieczki osobie pozbawionej wolności zgodnie z prawem; c) w działaniach podjętych zgodnie z prawem w celu stłumienia zamieszek lub powstania. [powrót do tekstu]

29 Zob. załącznik nr 3 i 4 do rozporządzenia RM. [powrót do tekstu]

30 Pismo Dyrektora CZSW.., op. cit. [powrót do tekstu]

31 W 1995 r. Policja użyła broni palnej 166 razy, a w 1996 r. - 146 razy. Porównując te dane pamiętać z liczbą przypadków użycia broni przez SW, należy o oczywistych różnicach (ponad pięciokrotnie wyższej liczbie policjantów od funkcjonariuszy SW i częstszej liczbie sytuacji interwencyjnych, w których uczestniczą policjanci czy różnicy, choćby liczbowej, pomiędzy populacją więzienną a "wolnościową"). [powrót do tekstu]

32 Wzorcowe Reguły Minimum Postępowania z Więźniami oraz procedury efektywnego ich realizowania. "Archiwum Kryminologii" T. XVI, 1989, s. 277-300. [powrót do tekstu]

33 Europejskie Reguły Więzienne. (W:) Prawa człowieka a policja. Wybór dokumentów Rady Europy i ONZ. Pod red. A. Rzeplińskiego. Legionowo: CSP 1992, s. 118-149. [powrót do tekstu]

34 S. Farrior, stwierdziła, że na "miękkie prawo [międzynarodowe - A. K.] składają się kodeksy postępowania, zasady lub standardy przyjęte przez organy międzyrządowe, takie jak Zgromadzenie Ogólne ONZ, lub organy zawodowe, takie jak Światowe Stowarzyszenie Medyczne. Choć miękkie prawo nie jest wiążące, ma charakter quasi-prawny i może być pomocne w tworzeniu prawa obowiązującego". S. Farrior: The International Law on Trafficking in Women and Children for Prostitution: Making it Live Up to its Potential. "Harvard Human Rights Journal". Vol 10, Spring 1997, s. 216. [powrót do tekstu]

35 Wzorcowe Reguły.., op. cit., s. 284 i 288. [powrót do tekstu]

36 Powstaje oczywiście trudne, choć istotne pytanie, jaki inny środek (tak tani jak kajdany !) należałoby przewidzieć w jego miejsce ? [powrót do tekstu]

 

[W:] Bezpieczny obywatel-bezpieczne państwo. Safe Citizen-Safe State. Pod red. J. Widackiego i J. Czapskiej. Lublin: Red. Wydaw. KUL 1998, s. 281-295, 489-490,

powrót do menu